Sass Compiling Error

/var/www/vhosts/werksaem.nl/httpdocs/wp-content/themes/werksaem/var/www/vhosts/werksaem.nl/httpdocs/wp-content/plugins/wp-scss/cache/
"File Permission Error, permission denied. Please make the cache directory writable."

Leergang Effectief werken in projecten en processen | Werksaem

Leergang Effectief werken in projecten en processen

Met deze leergang leer je vanaf dag 1 effectief te werken in projecten en processen binnen de complexe wereld van de (semi-)overheid. Je werkt met maatschappelijke vraagstukken uit je eigen takenpakket. Wij bieden daarbij intensieve training en begeleiding, waarbij we aansluiten op de bestaande processen en materialen uit jouw organisatie. Onderweg ontdek je je eigen stijl vanuit jouw kracht en kwaliteiten. Je leert te werken vanuit hoofd en hart, passend bij de cultuur van jouw eigen organisatie.

Wat levert het op?

  • Stevigheid in je rol binnen de cultuur van je eigen organisatie
  • Resultaten in actuele maatschappelijke vraagstukken

Voor wie is het geschikt?

Startende beleidsmedewerkers, adviseurs en zij-instromers, die:
  • ook in projecten of processen werken en
  • zich graag willen ontwikkelen

Programma van de leergang

De leergang bestaat uit 5 modules van elk 2 trainingsdagen.
Tussen elke module is er een intervisiebijeenkomst. Gedurende het traject kunnen deelnemers drie keer een individuele coaching sessie inplannen.

Informatie en aanmelden

Neem contact op met Welmoed Gouwenberg 06 14 89 66 35 of
Hajo Rietman 06 28 08 78 60.
Of stuur een e-mail.

Module 1: Projecten en processen

Dag 1: Basismodule projectmatig creëren

In deze module staat de basis van project- en procesmatig werken centraal. Hoe kies je de juiste vorm bij het vraagstuk: past een projectmatige of procesmatige aanpak beter? Ook leer je hoe je een projectplan maakt en het juiste projectteam samenstelt. En zeker niet onbelangrijk: welke afspraken maak je met je opdrachtgever?

Je leert:

  1. De basis van projectmatig creëren
  2. Het verschil tussen een project en een proces
  3. Verschillende vormen van project- en procesplannen
Dag 2: Project in de context
De inrichting van een project of proces hangt altijd samen met de omgeving waar je in werkt.

Daarom is het belangrijk om inzicht te hebben in die omgeving, zodat je daar rekening mee houdt. Door je project ontstaat er ook interactie met de omgeving met nieuwe dynamiek tot gevolg. Hoe ga je daarmee om en welke invloed heb je daarop?

Je leert:

  1. Hoe je de omgeving van jouw project of proces in kaart brengt.
  2. Hoe je rekening houdt met de omgeving en dynamiek van het project of proces.

Module 2: De mens in mijn project

Dag 1: Je neemt jezelf mee

Je bent zelf je belangrijkste instrument, daarom moet je dat goed (leren) kennen. Waar liggen je kwaliteiten? Waar ben je minder goed in? Als je jezelf goed kent, kun je jezelf ook effectiever inzetten: Welke rol en soort projecten passen bij jou? En welke kwaliteiten moet je om je heen organiseren.

Je leert:

  1. Over jezelf: wat zijn je kwaliteiten en drijfveren?
  2. Hoe je dit gebruikt in projecten (rol en stijl)
Dag 2: Wie zijn er nog meer?

Als je met mensen werkt en voor mensen werkt, dan is het belangrijk om inzicht te hebben in de verschillende perspectieven die spelen: Wat drijft een mens? Hoe kijkt mijn opdrachtgever naar mensen? Wat gebeurt er in mijn projectteam? Deze inzichten dragen bij aan het effectief werken in je (project)team.

Je leert:

  1. Hoe je mensbeelden van jouw stakeholders in kaart brengt
  2. Hoe je basale kennis over menselijk gedrag inzet in jouw project/proces

Module 3: De samenleving in mijn project

Dag 1: Huh? Waarom dan?

Mensen willen steeds meer zelf meebeslissen en meedoen als het gaat om hun directe leefomgeving.
De overheid stimuleert deze betrokkenheid ook door aanvullende regels op de democratische besluitvorming. We gaan vanuit een theoretische achtergrond verder in op waarom en hoe je de samenleving betrekt in jouw project/proces.

Je leert:

  1. Waarom het belangrijk is dat mensen regie en zeggenschap ervaren.
  2. Ontwikkelingen op het gebied van participatie en interactie.
  3. Hoe je de passende participatie en interactie in jouw project/proces bepaalt.
Dag 2: Hoe doe je dat (niet)?

We gaan dieper in op de manier waarop je mensen mee laat doen in jouw project. Hoe hou je mensen enthousiast en betrokken? Hoe creëer je onbewust een ongewenste setting en wat maakt mensen boos? Aan de hand van jouw ervaringen ontdekken we hoe je uitbouwt wat goed gaat. En hoe je om kan gaan met veelvoorkomende valkuilen.

Je leert:

  1. Hoe je mensen enthousiast en betrokken houdt
  2. Hoe goedbedoelde acties verkeerd uitpakken
  3. Veel voorkomende valkuilen herkennen en oplossen

Module 4: In de praktijk

Dag 1: Wat als het niet loopt?
In elk project kom je één of meerdere momenten tegen dat het niet loopt zoals je wilt. Je moet dan weten hoe je kan handelen. We gaan op twee manieren kijken:
  • Inzoomen: analyseren waar het vastloopt. Soms is het precies te benoemen waar het vastzit en kan je het oplossen.
  • Uitzoomen: herkennen van de onderstroom. Soms is het niet zo duidelijk, maar loopt het toch niet. Dan kan een systemische interventie helpen.

Je leert:

  1. Hoe je herkent wanneer een project niet lekker loopt
  2. Hoe je achterhaalt waar het probleem zit (inzoomen en uitzoomen)
  3. Welke interventie je kan doen
Dag 2: Inspiratie van buiten

Geen project is hetzelfde en iedere context is uniek. Daar kan je veel van leren. We bezoeken een project op locatie of we nodigen mensen bij ons uit. Bij de eerste modules inventariseren we de wensen van de deelnemers. Op basis daarvan bepalen we welk project we bezoeken of welke inspiratie we uitnodigen.

Je leert:

  1. Hoe je van anderen leert in de werkpraktijk
  2. Hoe je je netwerk uitbreidt, zodat je nog meer van anderen leert

Module 5: Verdieping en afrondingpraktijk

Dag 1: Nog ietsje dieper

In de voorgaande modules behandelen we veel onderwerpen om effectief te werken in projecten en processen. Sommige onderwerpen vragen mogelijk nog om een verdieping. Of we komen onderweg nieuwe vraagstukken tegen. We maken een programma op basis van wat er in de groep en de ingebrachte projecten leeft.

Je leert:

  1. Nog effectiever werken in projecten en processen
Dag 2: Afronden van dit proces

Een belangrijk onderdeel in elk project en proces is de afsluiting. We gaan met elkaar aan de slag met verschillende manier waarop je een project kunt afsluiten. En uiteraard gaan we samen de leergang afsluiten.

Je leert:

  1. Waarom afronden van een project of proces belangrijk is
  2. Hoe je een project of proces afrondt

Praktische informatie

Programma

  • 10 trainingsdagen
  • 4 intervisiebijeenkomsten
  • 3 individuele coaching sessies

Doorlooptijd

9 maanden

Start en lesdagen

  1. Leergang 1-2025 is eens per 2 maanden 2 lesdagen:
    • 21 en 22 januari, 25 en 26 maart, 27 en 28 mei, 30 september, 1 oktober, 25 en 26 november
  2. Leergang 2-2025 is eens per maand 1 lesdag:
    • 31 januari, 7 februari, 7 maart, 11 april, 9 mei, 13 juni, 12 september, 10 ktober, 7 november, 12 december
  3. Leergang 3-2025 is eens per 2 maanden 2 lesdagen:
    • start 16 en 17 september
  4. Leergang 4-2025 start is eens per maand 1 lesdag:
    • start 26 september

Locatie

Ede (vlakbij station en A12)

Tijden lesdagen

Van 9:30 tot 16:30 uur

Voorbereidingstijd

Voorbereiden en verdiepen tussen de trainingsdagen is naar eigen behoefte

Groep

6-8 deelnemers

Wat kost het?

€ 6.450 (training, intervisie, coaching, verblijf en materialen (excl. BTW))

Wie zijn de trainers?

Liever maatwerk of incompany?

Neem contact met ons op, dan bespreken we de mogelijkheden.